Overzicht Nederlandse verkeersborden

In het verkeer zijn verkeersborden onmisbaar. Welke verkeersborden kun je in Nederland allemaal tegenkomen en wat is hun betekenis? We leggen het je in dit overzicht uit en geven je voorbeelden van elk type verkeersbord.

Snelheidsverkeersborden

Snelheidsborden zeggen iets over de snelheid die je op een bepaalde weg mag rijden. Er zijn verschillende soorten snelheidsborden. Vaak zie je ronde borden met een rode rand. Die snelheidsborden communiceren de maximumsnelheid die je op een weg mag rijden. Daarnaast kom je ook regelmatig vierkante blauwe snelheidsborden tegen. Daarom staat enkel een adviessnelheid. Je bent dan niet verplicht om je aan die snelheid te houden. Ook zijn er verkeersborden die de snelheid in een zone aangeven en borden die juist het einde van een maximumsnelheid laten zien.

A1

Maximumsnelheid

A2

Einde maximumsnelheid

A3

Maximumsnelheid op een elektronisch signaleringsbord

A4

Adviessnelheid

A5

Einde adviessnelheid

Voorrangsborden

Voorrangsborden vertellen je hoe de voorrang in een bepaalde situatie geregeld is. Om ongelukken te voorkomen is het daarom erg belangrijk om deze borden te herkennen. Je komt deze verkeersborden dan ook zeker op je CBR theorie-examen tegen. In het verkeer kom je veel het ruitvormige bord met een geel vlak tegen. Deze geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt. Zitten er zwarte schuine strepen door, dan geeft dit bord aan dat de voorrangsweg juist gaat stoppen. Andere voorrangsborden vertellen je dat je bestuurders op de kruisende weg voorrang moet verlenen. Dit is het geval bij het achthoekige stopbord en het driehoekige bord met rode rand en de punt naar beneden. Dat laatste bord wordt vaak in combinatie met haaientanden gebruikt, waardoor de betekenis nog duidelijker wordt.

B1

Voorrangsweg

B2

Einde voorrangsweg

B3

Voorrangskruispunt

B6

Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg

B7

Stop verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg

Geslotenverklaring borden

In Nederland kom je verschillende verkeersborden tegen die je vertellen dat de weg gesloten is. Soms is de weg gesloten voor iedereen, soms voor bestuurders en soms voor bepaalde typen weggebruikers. Een rond bord met een rode rand en een wit vlak in het midden, geeft aan dat de weg in beide richtingen gesloten is voor alle voertuigen. Staat er op zo’n rond bord met rode rand een auto? Dan mag je die weg niet in met een voertuig met meer dan twee wielen. En zo zijn er nog meer geslotenverklaring borden die je onderweg kunt tegenkomen.

C1

Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij of trekdieren of vee

C2

Eenrichtingweg in deze richting gesloten voor voertuigen ruiters en geleiders van rij of trekdieren of vee

C6

Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen

C7

Gesloten voor vrachtautos

C17

Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die met inbegrip van de lading langer zijn dan op het bord is aangegeven

Rijrichting verkeersborden

Kom je een blauw rond bord met een of meerdere witte pijlen tegen? Dan heb je te maken met een rijrichting verkeersbord. Dit bord vertelt je welke verkeersregels er gelden wat betreft de rijrichting op de betreffende weg. Je bent bij dit soort borden verplicht om de rijrichting te volgen die de pijl aangeeft. Als er meerdere pijlen op het bord staan, mag je één van die richtingen op. 

D4

Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven

D5

Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven

D1

Rotonde verplichte rijrichting

D6

Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven

D7

Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven

Parkeren en stilstaan

In Nederland mag je op veel plekken parkeren, zolang jij je aan de geldende regels houdt. Parkeerverbod borden vertellen je als je op een bepaalde plek niet mag parkeren/ je voertuig mag plaatsen. Een rond bord met een blauw vlak en één rode streep vertelt je dat er aan die kant van de weg een parkeerverbod geldt. Je mag op deze plek wel stilstaan. Een rond bord met blauw vlak en twee rode strepen vertelt je dat er aan die kant van de weg een verbod tot stilstaan geldt. Je mag hier ook niet parkeren.

Er zijn ook verkeersborden die je juist vertellen dat je ergens wél mag parkeren. Een vierkant blauw bord met een P staat bij een parkeerhaven, parkeerstrook of parkeerterrein. Soms zie je bij zo’n P ook nog een extra afbeelding, bijvoorbeeld van een rolstoel. Dat geeft je meer uitleg over wie daar wel of niet mag parkeren. Het is belangrijk om dat soort borden te begrijpen, om boetes en vervelende situaties te voorkomen.

E1

Parkeerverbod

E10

Parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven

Gebodsborden

Gebodsborden geven aan wat je op een bepaald weggedeelte wel of juist niet moet doen. Dit soort verkeersborden zijn in Nederland blauw en rond. Ze hebben een witte afbeelding die duidelijk maakt om welk gebod het gaat. Het blauwe, ronde bord dat een rotonde aangeeft is een goed voorbeeld van zo’n gebodsbord. Ook kan een gebodsbord aangeven dat alleen een bepaald type verkeer op een weg is toegestaan

D1

Rotonde verplichte rijrichting

D4

Rijbaan of strook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen

D5

Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven

G7

Voetpad

D7

Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven

Gebieden en regels

Op steeds meer plekken in Nederland worden milieuzones ingesteld. In die zones mag je alleen komen als jouw voertuig niet teveel luchtvervuiling oplevert. Welke voertuigen wel of niet toegestaan zijn, is afhankelijk van het type milieuzone. Een rond bord met een rode rand en het woord ‘milieuzone’ geeft aan dat personen- en bedrijfsauto's, vrachtauto's en bussen met een dieselmotor verboden zijn. Witte onderborden kunnen extra informatie geven, bijvoorbeeld over de emissieklasse die een auto moet hebben om de milieuzone in te mogen.

C22a

Gesloten voor personen en bedrijfsautos vrachtautos of bussen met een dieselmotor vanwege milieuzone

C22b

Einde geslotenverklaring milieuzone

G5

Woonerf

G3

Autoweg

Plaatsnaamborden

Plaatsnaamborden lijken je misschien alleen te vertellen in welke plaats je bent aangekomen, maar de verkeersborden hebben nog een heel belangrijke functie. Een blauw, rechthoekig plaatsnaambord geeft aan dat je de bebouwde kom binnenrijdt. Daar gelden andere verkeersregels dan buiten de bebouwde kom. Rijd je langs een blauw, rechthoekig plaatsnaambord met een rode streep? Dan verlaat je de bebouwde kom en gelden de regels van buiten de bebouwde kom.

H1

Bebouwde kom

H2

Einde bebouwde kom

Waarschuwingsborden

Een driehoekig bord met een rode rand waarschuwt je ergens voor. Er zijn verschillende verkeersborden in Nederland met zo’n waarschuwende functie. Op het bord staat een afbeelding van datgene waarvoor het bord waarschuwt. Dit kan een verkeerslicht (stoplicht) zijn, maar ook een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) of een verkeersdrempel. Een waarschuwingsbord met een uitroepteken geeft alleen gevaar aan. Op een onderbord wordt uitgelegd om welk gevaar het gaat.

J1

Slecht wegdek

J2

Bocht naar rechts

J6

Steile helling

J8

Gevaarlijk kruispunt

J22

Voetgangersoversteekplaats

Informatieborden verkeer

Informatieborden langs de weg geven je extra informatie over de weg (auto(snel)weg, eenrichtingsweg, aantal rijstroken, doodlopende straat, enz.) of voorzieningen die in de buurt zijn (parkeerplaatsen, tankstations, bushaltes, voetgangersoversteekplaatsen, ziekenhuis, noodtelefoon, vluchtweg, enz.). Informatieborden zijn vierkant of rechthoekig en vaak blauw. Tijdelijke informatie borden zijn geel en geven je informatie over wat er aan de hand is en wat je het beste kan doen. Denk aan wegwerkzaamheden of afsluitingen met een omleidingsroute.

C3

Eenrichtingsweg

G1

Autosnelweg

L5

Einde rijstrook

Onderborden

Onderborden zijn verkeersborden die je nooit los tegenkomt. Onderborden hebben namelijk alleen een betekenis in combinatie met een bovenbord. Een onderbord specificeert of beperkt de betekenis van het bovenbord. Zo kan een onderbord bijvoorbeeld wat zeggen over de tijd waarop een verbod geldt. Ook kan een onderbord laten zien dat een verbod alleen voor bepaalde typen voertuigen geldt of dat het verbod vanaf een bepaalde afstand begint.

Een onderbord geeft altijd belangrijke informatie, dus het is belangrijk om veel te oefenen met het herkennen en begrijpen van onderborden. Op het theorie-examen worden vaak fouten gemaakt, omdat er een onderbord over het hoofd wordt gezien. Let hier bij het leren voor je examen dus zeker goed op!

Verkeersregelingsborden

Verkeersregelingsborden zijn verkeersborden die het verkeer in goede banen leiden. Het zijn bijvoorbeeld matrixborden boven de weg, borden waarmee rijstroken worden aangegeven en borden die dynamische regels aangeven. Zo kunnen verkeersregelingsborden worden gebruikt om aan te geven dat de spitsstrook wel of niet mag worden gebruikt. Ook kunnen dit soort verkeersborden je helpen bij het kiezen van de juiste rijstrook. 

F9

Einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden

C23

Einde spitsstrook

A3

Maximumsnelheid op een elektronisch signaleringsbord

Overige verkeersborden

Overige verkeersborden zijn verkeersborden die je niet standaard onderweg tegenkomt. Het zijn bijvoorbeeld omleidingsborden en informatieborden bij specifieke situaties. De overige verkeersborden zijn erg divers en hebben uiteenlopende betekenissen. Toch is het erg belangrijk om ook dat soort verkeersborden te herkennen en hun betekenis te kennen. Sla de overige verkeersborden dus zeker niet over als je leert voor je theorie-examen.

K9

Omleiding maatregel op voorwegwijzer langs niet autosnelweg

Theorie verkeersborden download

Liever eerst de verkeersborden leren?

We hebben een super duidelijk overzicht in PDF voor je met alle belangrijke verkeersborden en hun betekenis. Vul hieronder je e-mailadres in en je krijgt direct de gratis PDF gemaild!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Start nu met leren

😍
🚀
Iphone video

Stap 1. Kies je pakket

Kies je voertuig, hoe lang je wil leren en oefenen en koop je pakket.

Stap 2. Bekijk je e-mail

Na betaling krijg je gelijk een e-mail met jouw log-in informatie en toegang tot je pakket.

Stap 3. Start direct met leren

Log in, start met leren en ga voorbereid als een pro naar je theorie examen!

Kies je pakket

Auto Theorie-examen


  • 21 uitgebreide uitlegvideo’s
  • 31 oefenexamens
  • Onbeperkt oefenen
Kies auto

Bromfiets Theorie-examen


  • 21 uitgebreide uitlegvideo’s
  • 25 oefenexamens
  • Onbeperkt oefenen
Kies bromfiets

Motor Theorie-examen


  • 21 uitgebreide uitlegvideo’s
  • 28 oefenexamens
  • Onbeperkt oefenen
Kies motor

250.000+ cursisten gingen je voor

Ja, je leest het goed: 250.000! Lees hieronder wat zij van Theorie.nl vinden of check zelf alle reviews op Kiyoh.

10
08-03-2025

Beste cursus

Heb op twee sites een cursus gedaan waaronder deze. Hier heb ik het meeste aan gehad. Alle vragen die ik bij cbr theorie kreeg heb ik hier kunnen oefenen.

Hein
Motor theorie
10
07-03-2025

Mijn zoon is in 1 keer geslaagd dankzij Theorie.nl

Mijn zoon is in 1 keer geslaagd dankzij Theorie.nl

Elske
Bromfiets theorie
10
04-03-2025

Geweldig

Ik heb een maandpakket gekocht en iedere dag even geoefend. Ben geslaagd zonder fout vandaag. Aanradertje dus wat mij betreft.

Chris
8
04-03-2025

In 1x geslaagd!

Ik heb hier zowel mijn theorie examen voor scooter als auto mee behaald. De website is en het is duidelijk waar alles staat. Filmpjes worden goed onderbouwd en sluiten goed aan op de oefenexamens.

Alex
9
04-03-2025

De geld waard

De examen-oefeningen en de videos waren duidelijk en hielp me echt om alles snel onder de knie te krijgen. Dankzij hun methode ben ik in een keer geslaagd voor mijn motor theorie-examen. Zeker het geld waard!

Ami
Motor theorie
10
04-03-2025

De beste

Heb al 3 keer een andere geprobeerd en 3 keer gezakt. Deze werd door me instructuer aangeraden en was in 1 keer geslaagd. Dank je team theorie.nl!!!!

Tess
Auto theorie
10
08-03-2025

Top top top top

Super leerzaam, goed contact gehad met klantenservice, niet te duur, in 1 keer geslaagd. Wat wil je nog meer????

Mohamed
Auto theorie