Dubbele rotonde regels
Een dubbele rotonde heeft twee rijbanen. Hoe moet je je gedragen als je zo’n tweebaans rotonde oprijdt en welke regels gelden er? We zetten het voor je op een rijtje.
Een dubbele rotonde heeft twee rijbanen. Hoe moet je je gedragen als je zo’n tweebaans rotonde oprijdt en welke regels gelden er? We zetten het voor je op een rijtje.
In Nederland gelden al langere tijd dezelfde verkeersregels wat betreft dubbele rotondes. Rotondes, dus ook dubbele rotondes, zijn wettelijk gezien geen voorrangsweg. De standaard voorrangsregels gelden daarom op een rotonde, behalve als verkeersborden en -tekens iets anders aangeven. Let daarom bij dubbele rotondes, net zoals bij andere soorten rotondes, altijd goed op de aanwezige borden en tekens. Die maken duidelijk wie er voorrang heeft.
In België komen er in 2026 wel nieuwe verkeersregels over dubbele rotondes. Het grootste verschil tussen Nederland en België is dat je bij onze Zuiderburen vanaf 1 september 2026 verplicht bent om de buitenste rijbaan van een dubbele rotonde te nemen als je de eerste afslag neemt. In Nederland is dat niet wettelijk vastgelegd.
Een dubbele rotonde heeft twee rijbanen. Op de rotonde mag je van rijbaan wisselen. Je bent dus niet, zoals bij een turborotonde, verplicht om voor je de rotonde betreedt al de juiste baan te kiezen. Wel is het verstandig om na te denken over de rijbaan die je gebruikt. Sla je bij de eerste afrit rechtsaf? Neem dan de buitenste rijbaan. Neem je een andere afslag? Dan is de binnenste baan een goede keuze. Let dan bij het verlaten van de rotonde altijd goed op het verkeer op de buitenste rijbaan en wissel alleen van baan als het veilig kan. Geef op tijd richting aan, zodat het overige verkeer weet wat je gaat doen.
Naast normale tweebaans rotondes kom je ook turborotondes met twee of meer rijstroken tegen. Bij zo’n turborotonde mag je als je eenmaal op de rotonde rijdt niet meer van rijbaan wisselen. In dat geval moet je voor de rotonde voorsorteren, waarna je direct naar de juiste afslag wordt geleid. Let bij het naderen van een dubbele rotonde dus altijd goed op met welk type rotonde je te maken hebt. Zit je bij een turborotonde op de verkeerde baan? Dan moet je verplicht de afslag nemen waar je naartoe wordt gestuurd. Tijdig de juiste rijbaan kiezen is dus erg belangrijk.
In België kennen ze een verschil tussen rotondes en rondpunten. Op rotondes gelden bijzondere voorrangsregels, die aangegeven worden met verkeersborden en -tekens. Op een rondpunt gelden de standaard voorrangsregels, zoals ‘rechts gaat voor’. Op een dubbel rondpunt in België gelden ook de standaard voorrangsregels. Als jij op het rondpunt rijdt, moet je verkeer van rechts dus voorrang verlenen, terwijl dit bij een rotonde in de meeste gevallen niet zo is. Een rondpunt wordt in België aangegeven met een ander verkeersbord dan een rotonde. Zo herken je onderweg direct het verschil tussen een rotonde en een rondpunt.