Bandenspanning Auto theorie: hoeveel moet het zijn?
Op je auto theorie-examen kunnen ook vragen over bandenspanning gesteld worden. Wat is de minimale bandenspanning en wanneer is je bandenspanning te hoog? We leggen het uit.
Op je auto theorie-examen kunnen ook vragen over bandenspanning gesteld worden. Wat is de minimale bandenspanning en wanneer is je bandenspanning te hoog? We leggen het uit.
De minimale bandenspanning voor een auto is niet voor elke auto hetzelfde. De bandenspanning verschilt per type auto. Meestal ligt de ideale bandenspanning tussen de twee en drie bar, maar de precieze ideale bandenspanning is dus afhankelijk van jouw auto en de bepakking. Vaak geven fabrikanten een andere ideale bandenspanning aan voor het rijden met volle bepakking. Dat is goed om te onthouden als je bijvoorbeeld op vakantie gaat.
Als je wilt weten wat de beste bandenspanning voor jouw (les)auto is, kun je dit in het instructieboekje van de auto opzoeken. Vaak vind je ook nog een sticker aan de binnenkant van het portier of bij de tankdop. Je kunt je bandenspanning bij veel openbare bandenpompen controleren. Zo nodig kun je de banden daar ook oppompen.
Op je CBR theorie-examen kun je vragen krijgen over bandenspanning. Zo kan er bijvoorbeeld gevraagd worden wat de gevolgen van een te lage bandenspanning zijn. Ook naar een te hoge bandenspanning kan worden gevraagd. Hoeveel bar er in een autoband mag zitten, verschilt per type auto. Je moet weten dat je de bandenspanning regelmatig moet controleren en hoe je dit checkt.
Wil je alles weten over de CBR vragen over bandenspanning? In onze uitlegvideo’s vertellen we je alles wat je moet weten over bandenspanning en in onze proefexamens oefen je met vragen over dit onderwerp.
Ook bij je praktijkexamen kun je vragen over de bandenspanning krijgen. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je dit checkt. Je moet de banden visueel kunnen beoordelen en kunnen laten zien dat je weet waar je de ideale bandenspanning voor de auto terugvindt. Je rijinstructeur zal je hier tijdens je rijlessen ook op voorbereiden. Zo weet je precies hoe je de bandenspanning controleert.
Een te hoge bandenspanning vermindert het rijcomfort, vergroot de kans op een klapband en zorgt ervoor dat je minder grip op de weg hebt. Ook wordt de remweg langer, vermindert de stabiliteit van de auto en slijt de band sneller in het midden. Daarom is het verstandig om in dat geval de bandenspanning wat te verlagen.
Het controleren van je bandenspanning doe je altijd bij koude banden. Anders kun je een afwijkende en niet kloppende meting krijgen. Blijkt bij de controle dat de bandenspanning te hoog is? Dan zul je wat lucht uit de band moeten laten. Doe dit gecontroleerd, zodat je niet te veel lucht laat ontsnappen. Controleer tussendoor de bandenspanning. Zo wordt de band niet te zacht en kun je weer veilig de weg op.